گام صدا در خوانندگی چیست؟

بازدید : 1262
نویسنده خبر :
منبع :
11 1401 آذر


گام در موسیقی چیست؟
چه بخواهید برای سرگرمی آواز بخوانید چه رویای یک خواننده حرفه ای را در سر داشته باشید قبل از هرچیزی باید اصول خوانندگی را رعایت کنید و همچنین با اصول گام صدا در خوانندگی آشنا باشید.شما برای شناخت گام صدا رد خوانندگی باید اول بفهمید که گام چیست؟
از توالی چندین نت موسیقی گام شکل می گیرد و به ترتیب ارتفاع مرتب می شود گستره صوتی گام ها برابر است با دوازده و نیم پرده و یا اکتاو است.انواع گام هایی که داریم گام بالارونده و پایین رونده است یعنی ارتفاع نت ها به صورت صعودی و یا نزولی می باشد.در نظر داشه باشید که شما هم برای شناخت گام ها در موسیقی ایرانی و سنتی باید دوره های مربوط را بگذارنید.
موضوعات مورد بحث در این مقاله:
انواع گام
گام های موسیقی ایرانی
فرق گام و اکتاو
سلفژ خوانندگی چیست؟
صدای مخملی چیست؟

 

انواع گام
در هر گامی چیزی که مهم است تعداد اصوات و فاصله بین آن ها است و تمام این عوامل انواع گام ها را مشخص می کند که به دودسته تقسیم می شود:
گام کروماتیک:گامی که فاصله بین تمام درجه های آن نیم متر است.
گام دیاتونیک: در این گام فاصله بین گام ها یک درجه یکی نیست.

دسته بندی گام ها
برای اینکه مفاهیم کلیدی موسیقی را به خوبی یاد بگیریم باید به خوبی گام های موسیقی را بشناسیم گام های موسیقی به چند گروه
تقسیم می شوند:
۱- گام ماژور
۲ - گام مینور
۳ - گام پِنتاتونیک
۴ – modal
تقسیم بندی گام های مینور:
هارمونیک
نچرال
ملودیک

گام های موسیقی ایرانی
در موسیقی ایرانی به گام دستگاه می گویند گام های موسیقی سنتی و ایرانی به هفت دستگاه تقسیم می شوند که شامل:
همایون
سه گاه
شور
چهارگاه
نوا
ماهو
راست پنچ گاه

 

 

 

فرق گام و اکتاو
اکتاو که مکث در موسیقی است فرق هایی با گام دارد که در درجه اول در اکتاو فاصله یک نت با شش پرده که شاید عقب تر یا جلوتر از خودش است در حالیکه گام نت ها به صورت پی در پی و در فاصله اکتاو قرار می گیرند.
فرق دیگر این است که گام ها برای تشخیص نقش صدا از طریق خاصیت هارمونیک تناسب فرکانس صدا،صداها در روند تعیین ملودی آهنگ شما تاثیر دارد.به یاد داشته باشید که نقش صدا همیشه در گام جنسیت صدااست در صورتی که در اکتاو به این شکل نیست.

 

سلفژ خوانندگی چیست؟
سلفژ که در موسیقی یک بحث آموزش است در واقع به شما کمک می کند که مفاهیم و نت های موسیقی را به روشی خاص بخوانید و آن را درک کنید.حتی اگر شما برای اولین بار هم به یک نت موسیقی بر بخورید به راحتی می توانید آن را بخوانید.
تعریف علمی تر سلفژ باید گفت که در واقع سلفژ مهارت نت خوانی است.سلفژ که ریشه از یک کلمه فرانسوی است به صورت سیلاب یا هفت نت وجود دارد: دو، ر،می، فا،سل،لا،سی است.چیزی که در سلفژ مورد اهمیت است آموزش پی در پی خواند و به موقع خواندن کلمات است.

 

صدای مخملی چیست
گوش کردن به صدای خوانندگی که صدای نرم دارند باعثمی شود که ذهن شما آروم شود که در اصطلاح به آن های حنجره طلایی می گویند.اگر شما یاد بگیرید که نرم بخوانید باعث می شود که به راحتی نظر افراد را به خود جلب نمایید و احساس آن ها را تحت تاثیر قرار دهید.

اما سوال اینجاست که چطور صدایتان را نرم و مخملی تر کنید؟
شما نباید صدایتان را بیش از حد ساده کنید بعضی اوقات تقویت بیش از حد صدا باعث می شود که صدای شما نرمی خودش را از دست بدهد.
شما باید سعی کنید صدای سینه ای را به صدای سری تبدیل کنید اینکار باعث می شود که صدای شما نرم تر شود.
باید از یک گام به یک گام دیگر خواندن را به خوبی یاد بگیرید تا به تدریج صدای شما از بلاتر به نرم تر برسد.
سعی کنید آواز هایی را انتخاب کنید که خودتان با تمام وجود آن را درک کرده اید.
زمانی که شما صحبت می کنید حنجره شما در ساده ترین و پر ارامش ترین حالت است پس سعی کنید در زمان آواز هم به همین حالت نرم بخوانید.

 



مقالات مرتبط



نظراتـــــــــ